×
Otevírací doba

Muzeum nákladních automobilů Tatra
  • Po: ZAVŘENO
  • Út - Ne: 09:00 - 16:00

Aktuálně je

ZAVŘENO


Muzeum osobních automobilů Tatra
  • Po - Ne: ZAVŘENO
  • (od 10. do 31. 3. 2025):

Aktuálně je

ZAVŘENO

×
Vstupné
MUZEUM NÁKLADNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Základní220 Kč

Snížené160 Kč

Rodinné600 Kč

děti do 6 let, ZTP/Pzdarma

MUZEUM OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Základní160 Kč

Snížené120 Kč

Rodinné440 Kč

děti do 6 let, ZTP/Pzdarma

SPOLEČNÁ VSTUPENKA

Muzeum Nákladních + osobní automobilů (platnost rok od nákupu a vždy 1 vstup)

Základní370 Kč

Snížené270 Kč

Rodinné1000 Kč

×
Dostupné služby
MUZEUM NÁKLADNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Bezbariérový vstupAno

Platba kartouAno

WCv objektu

MUZEUM OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Bezbariérový vstupAno

WCv objektu

Custom Image
Tatra 805
V období po druhé světové válce, na přelomu 40. a 50. let, vznikl plán na přezbrojení armády a vývoj nových typů vojenských automobilů. Na základě toho obdržela v roce 1951 automobilka zadávací dokumentaci na vývoj terénního osobního automobilu a z něj vycházejícího malého nákladního automobilu s nosností 1,5 tuny.

 

 

TC 06 Tatra 805

Tatra 805

 

 

Podvozek plný inovací

Přestože dle ministerského zadání vznikly i prototypy osobních vozů, označené Tatra 803, resp. 804,          do výroby se nakonec prosadilo jen provedení nákladní – Tatra 805. Podvozek měl opět páteřovou nosnou rouru, konstrukčně se ale jednalo o velký posun dopředu. Výkyvné polonápravy v nábojích kol byly vybaveny tzv. portálovou redukcí, tj. dvěma nad sebou uloženými ozubenými koly, což zaručovalo snížení namáhání hnacího traktu, zlepšení jízdních parametrů při jízdě v terénu a podstatné zvýšení světlé výšky vozidla. Obě nápravy byly poháněné, přední pohon byl přiřaditelný pákou z kabiny. Největší novinkou však bylo odpružení – pro obě nápravy se použily podélně uložené torzní (zkrutné) tyče. Nosnost vozu byla 1,5 tuny, při použití silnějších tyčí pak pro jízdu na silnici až 2,25 tuny.

Pro armádu i hasiče

Tatra 805 s trambusovou kabinou si vysloužila několik přezdívek. Říkalo se jí Kačena pro její charakteristický kolébavý pohyb při jízdě, anebo Kvíčala podle typického zvuku ventilátorů chlazení. Vyráběla se v různých provedeních: základní valník s plachtou, skříňová karoserie (vysoká, nízká), malá cisterna či unikátní valník   se sklopnými čelními skly bez střechy, určený pro paradesantní jednotky.

Největšího rozšíření v civilním sektoru se dočkaly skříňové verze pro hasičské sbory, označené DVS-8, vyráběné v Poličce. Velmi zajímavou variantou byly i speciálně karosované skříňové rozhlasové vozy        pro Československou televizi. Kačenu nejvíce proslavili cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, kteří ve dvou upravených skříňových vozech speciální konstrukce absolvovali svou druhou část cesty kolem světa.

Putování při výrobě 

Výroba Tatry 805 byla zahájena v roce 1953 původně v Mladé Boleslavi, v roce 1956 se přesunula zpět      do Kopřivnice, kde byla v roce 1960 ukončena. Vyprodukovalo se celkem 13 624 vozidel. Na jejím podvozku vznikly také prototypy pancéřových vozidel Jarmila a Jarmila II označené jako T 811, které se však do sériové výroby, a tudíž ani do výzbroje armády, nikdy nedostaly.

Kontakt

MUZEUM TATRA KOPŘIVNICE

Osobní automobily
Záhumenní 367/1
742 21 Kopřivnice, Česká republika

Telefon: +420 732 757 071
E-mail: osobaky@muzeumtatra.cz

Nákladní automobily
Husova 1326/13
742 21 Kopřivnice, Česká republika

Telefon: +420 737 102 330
E-mail: nakladaky@muzeumtatra.cz

Muzeum Novojičínska, příspěvková organizace
28. října 51/12
741 01 Nový Jičín, Česká republika

Telefon: +420 556 701 156
E-mail: sekretariat@muzeumnj.cz

datová schránka: 82qk6cr

Moravskoslezský kraj

Image
Image

Najdete nás

Technotrasa

JSME SOUČÁSTÍ TECHNOTRASY

Instagram Muzea TATRA Kopřivnice
Muzeum nákladních automobilů TATRA
Muzeum osobních automobilů TATRA
Zřizovatel
Image
Image
Partneři
Image
Image
Technotrasa
Image
Image
Image
Image