×
Otevírací doba

Muzeum nákladních automobilů Tatra
  • Po: ZAVŘENO
  • Út - Ne: 09:00 - 16:00

Aktuálně je

ZAVŘENO


Muzeum osobních automobilů Tatra
  • Po - Ne: ZAVŘENO
  • (od 10. do 31. 3. 2025):

Aktuálně je

ZAVŘENO

×
Vstupné
MUZEUM NÁKLADNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Základní220 Kč

Snížené160 Kč

Rodinné600 Kč

děti do 6 let, ZTP/Pzdarma

MUZEUM OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Základní160 Kč

Snížené120 Kč

Rodinné440 Kč

děti do 6 let, ZTP/Pzdarma

SPOLEČNÁ VSTUPENKA

Muzeum Nákladních + osobní automobilů (platnost rok od nákupu a vždy 1 vstup)

Základní370 Kč

Snížené270 Kč

Rodinné1000 Kč

×
Dostupné služby
MUZEUM NÁKLADNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Bezbariérový vstupAno

Platba kartouAno

WCv objektu

MUZEUM OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Bezbariérový vstupAno

WCv objektu

Custom Image
Se sportovními ambicemi
Automobily z Kopřivnice se od počátku výroby účastnily různých závodů a soutěží. Téměř z každé modelové řady automobilů vznikaly upravené modifikace pro sportovní soutěže a automobilové závody. První čistě závodní speciál byl postaven v roce 1900 pro barona Theodora von Liebiega, který se nepřímo podílel na zrodu Präsidenta.

 

 

TC 12 Se sportovními ambiciemi

Vozidlo se startovním číslem 635, s nímž jela Dakar 1986 posádka Zdeňka Kahánka (Miroslav Gumulec a Ing. Josef Kalina),

 

 

Velmi úspěšné byly v automobilových závodech i první modely s tatrováckou koncepcí podvozku a se vzduchem chlazeným motorem, zejména Tatra 11 a Tatra 12, které se prosadily nejen v Československu, ale i v zahraničí. Na počátku 50. let se vyrobilo několik kusů formulových vozů Tatra 607, které kopírovaly tehdejší předpisy Formule 1. Jen „železná opona“ neumožnila těmto vozům mezinárodní úspěch. Soutěžní tým Tatry, který v posledním období své činnosti využíval upravených limuzín Tatra 603, ukončil svou činnost v roce 1967. Od počátku 70. let se pak vzduchem chlazené benzinové motory Tatra prosadily      do speciálů pro tehdy nový automobilový sport – autokros.

Kopřivničtí vládci pouště

Nesmazatelným způsobem se do historie zapsaly i soutěžní varianty nákladních vozidel. Na sklonku roku 1984 bylo rozhodnuto o první účasti na stále populárnější Rallye Paříž–Dakar. Na startu 8. ročníku soutěže stály dvě upravené třínápravové Tatry 815 vybavené „šlapadly“ pro jednodušší vyproštění z písku. Hned napoprvé směřovaly ke stupňům vítězů. Zastavily je ovšem vozy soupeřů, které uvázly na zabahněné trati a ucpaly ji.

V dalším ročníku v roce 1987 pak nově postavená dvounápravová Tatra 815 s posádkou ve složení Karel Loprais, Radomír Stachura a Jaroslav Krpec dorazila do cíle v Dakaru na druhém místě a v roce následujícím dobyla první vítězství mezi kamiony (Jaroslava Krpce nahradil Tomáš Mück). Nejúspěšnějším ze soutěžních vozů Tatra byla Puma, jejíž čtyři starty znamenaly tři vítězství a jedno druhé místo.

Činnost oficiálního továrního týmu byla ukončena v roce 2000. Díky technologické a konstrukční podpoře vybraných soukromých týmů ale tradice pokračuje dodnes a na maratonských rallye startují různé evoluce vozidel Tatra 815, ale i kapotová provedení (Tatra Jamal) a v několika posledních letech i Tatra Phoenix z aktuálního výrobního programu.

Na trial s Krabem

Díky nadprůměrné průchodnosti tím nejtěžším terénem našly vozy Tatra místo i v truck trialu. Zásluhou soukromých nadšenců se na trialových tratích objevilo mnoho kopřivnických speciálů (Tatra 805, Tatra 138/148, Tatra 813, Tatra 815). Pouze jednou v historii poskytla Tatra k účasti v Mistrovství Evropy v truck trialu jeden ze svých vozů – upravený prototyp tahače Tatra 815 4×4 s řízením obou náprav, interně nazývaný Krab. Umožňoval totiž i tzv. krabí chod, tj. kola obou náprav se natočila stejným směrem pro usnadnění nájezdu, např. k rampě ve stísněném prostoru (autory byli Ing. Antonín Bezděk a prof. Ing. Milan Apetauer, DrSc.). Pro Mistrovství Evropy v truck trialu v roce 1994 jej využil Tomáš Tomeček, který ve své kategorii obsadil čtvrté místo.

Mistrovský Jamal

Tatra zanechala svou stopu i v pro ni ne zcela typickém prostředí – v závodech na okruzích. Pro sezonu 2000 připravil Stanislav Matějovský a jeho tým okruhový speciál Tatra Jamal (obdélníkový rám, tuhé nápravy, výkonný motor MAN). V následující sezoně slavil Matějovský a s ním i celá Tatra titul mistra Evropy ve třídě Super Race Truck B. Do dalšího ročníku vstoupil tým Tatra Truck Racing Team s vozem Tatra Jamal Evo III, který přinesl nejen změněný design, ale i řadu technických vylepšení. Vedle Matějovského vozu vznikly další dva okruhové Jamaly pro zahraniční závodníky. Po sezoně skončil Matějovský kariéru a do jeho vozu ve verzi Evo IV usedl mladý závodník z Frenštátu – Adam Lacko, pozdější mistr Evropy v této kategorii. Poslední ročník absolvoval okruhový Jamal v roce 2003. Na okruhové Jamaly navázal v letech 2016–2018 projekt roudnického týmu Buggyra, který připravil i okruhový tahač Tatra Phoenix, který se zúčastnil čínského šampionátu na okruzích, kdy výsledkem byly dva mistrovské tituly Davida Vršeckého.

Kontakt

MUZEUM TATRA KOPŘIVNICE

Osobní automobily
Záhumenní 367/1
742 21 Kopřivnice, Česká republika

Telefon: +420 732 757 071
E-mail: osobaky@muzeumtatra.cz

Nákladní automobily
Husova 1326/13
742 21 Kopřivnice, Česká republika

Telefon: +420 737 102 330
E-mail: nakladaky@muzeumtatra.cz

Muzeum Novojičínska, příspěvková organizace
28. října 51/12
741 01 Nový Jičín, Česká republika

Telefon: +420 556 701 156
E-mail: sekretariat@muzeumnj.cz

datová schránka: 82qk6cr

Moravskoslezský kraj

Image
Image

Najdete nás

Technotrasa

JSME SOUČÁSTÍ TECHNOTRASY

Instagram Muzea TATRA Kopřivnice
Muzeum nákladních automobilů TATRA
Muzeum osobních automobilů TATRA
Zřizovatel
Image
Image
Partneři
Image
Image
Technotrasa
Image
Image
Image
Image