×
Otevírací doba

Muzeum nákladních automobilů Tatra
  • Po: ZAVŘENO
  • Út - Ne: 9:00 - 16:00
  • Svátky: 9:00 - 16:00

Aktuálně je

ZAVŘENO


Muzeum osobních automobilů Tatra
  • Po: ZAVŘENO
  • Út - Ne: 9:00 - 16:00
  • Svátky: 9:00 - 16:00

Aktuálně je

ZAVŘENO

×
Vstupné
MUZEUM NÁKLADNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Základní220 Kč

Snížené160 Kč

Rodinné600 Kč

děti do 6 let, ZTP/Pzdarma

MUZEUM OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Základní160 Kč

Snížené120 Kč

Rodinné440 Kč

děti do 6 let, ZTP/Pzdarma

SPOLEČNÁ VSTUPENKA

Muzeum Nákladních + osobní automobilů (platnost rok od nákupu a vždy 1 vstup)

Základní370 Kč

Snížené270 Kč

Rodinné1000 Kč

×
Dostupné služby
MUZEUM NÁKLADNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Bezbariérový vstupAno

Platba kartouAno

WCv objektu

MUZEUM OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Bezbariérový vstupNe

WCv objektu

Klíčové slovo
Datum od
Datum do
Custom Image
50 let od vítězství T 17 na závodě Zbraslav – Jíloviště
Je tomu 50 let, kdy se tatrovácký pamětník Karel Sypták spolu s Karlem Lopraisem zúčastnili tradiční jízdy do vrchu ze Zbraslavi na Jíloviště. V Tatře 17 si do cíle dojeli pro stříbrný vítězný věnec.

 

Závod historických vozidel

Závod Zbraslav – Jíloviště se poprvé konal v roce 1908, s menšími přestávkami se pořádal každoročně až do roku 1931. Novodobá verze závodu byla obnovena Veteran Car Clubem Praha v roce 1968. Pan Sypták s Karlem Lopraisem pak v roce 1974 na zhruba čtyřkilometrové trati do vrchu ukázali skvělé schopnosti tatrovek, když dorazili do cíle s druhým nejrychlejším časem. Soutěžili za Tatra veteran car club Kopřivnice a stříbro získali nejen svými řidičskými schopnostmi, ale také díky silné Tatře 17, která je na trati s průměrným 3,6% stoupáním spolehlivě podržela. 

Za volantem seděl Karel Sypták, ale rád vzpomíná na rozhodující okamžik, kdy chtěl v určitém úseku přeřadit ze třetího rychlostního stupně na čtvrtý a pan Loprais mu z místa spolujezdce poradil „nechej tam tu trojku, to nám pomůže“. A pomohlo. I když motor chvíli trpěl, závodníky podržel a dopomohl ke stříbrné příčce na stupni vítězů. 

Již v meziválečném období získal závod Zbraslav – Jíloviště mezinárodní věhlas. Na 10. ročníku startovala i závodnice Eliška Junková a ve voze Bugatti tenkrát ovládla celý závod. V roce 1974 si s ní měl příležitost v Praze před akcí 1000 mil krátce promluvit a podat ruku i pan Sypták. 

Nebyla to první a ani poslední spolupráce Karla Syptáka a Karla Lopraise při závodění. Mimo jiné spolu v tandemu za volantem stejné T 17 byli účastníky na maďarské rallye v Esztergomu, také na tradiční akci historických vozidel Brno–Soběšice nebo společně absolvovali závod 1000 mil z Prahy do Bratislavy a zpět, kde byla součástí i jízda zručnosti či kvíz z technických otázek. A právě s touto tatrovkou vyhrál pan Sypták i zlato na Valašské rally. Za svůj život se zúčastnil více než dvaceti závodů doma i v zahraničí.

Majitel veteránu T 12

Karel Sypták se stal členem kopřivnického veterán klubu v době, kdy z Frýdku Místku získali do klubu tatrovku sedmnáctku. Ta nejdříve v technickém vývoji prošla renovací, na které se podílel i pan Sypták, a proto získal privilegium s ní jezdit na závody. Dostal ji na starost a během následujících více než 10 let mu několikrát stála na dvoře u rodného domu ve Veřovicích, když ji bylo potřeba opravit.

Ale po celou dobu Karel Sypták pokukoval pro sebe po Tatře 12, kterou si tajně přál. Získat se mu ji podařilo v roce 1974, když se o jednom exempláři na prodej dozvěděl na závodech ve Zbraslavi od kamarádů. Po dlouhém přemlouvání majitele a písemném příslibu, že tatrovku nikomu neprodá a nechá ji v Kopřivnici, kde byla zrozena, ji získal z Benešova za 7000 korun. Dokonce ještě s technickým průkazem vystaveným v roce 1941, kde se jako výrobce uvádí Závody Ringhoffer–TATRA, a. s. Vůz byl vyroben v roce 1930 – dle slov nynějšího majitele – v provedení lux, karoserie potažená koženkou, které se v té době říkalo americká kůže, pouze blatníky a kapota s lakovaným povrchem. I Karel Sypták ji koupil s příběhem. Padly na ni veškeré úspory na automatickou pračku, a tak musel doma slíbit, jak sám vypráví, že celý rok bude prát prádlo vlastnoručně. A tak se také stalo, velké praní se odehrávalo na zahradě u místního potoka Jičínka, kde si vytvořil malou hráz.

Pomalu si svou tatrovku renovuje. Chce být pečlivý, a tak na případnou výměnu shání pouze originální díly. Části, které to dovolují, pouze čistí a leští. Tehdy si ji přivezl po vlastní ose a tak sní o tom, že ji jednou ještě ve zbrusu novém naleštěném kabátě vyveze na projížďku.

Jako celoživotní tatrovák většinu kariérního života strávil Karel Sypták na technickém vývoji, kde se také seznámil s Karlem Lopraisem. Na zkušebně prototypů naftových motorů na brzdovém stanovišti se mu pod ruce dostal například i motor T5 928, který plánovali vyrábět i ve Volgogradu. Na zkoušku motoru se proto dostal pan Sypták i do Ruska. Zajímavé zkušenosti a zážitky prožil i v Číně, kde v kamenolomu jezdily i kopřivnické tatrovky a na servisní návštěvě třeba zachraňoval Tatru velmi originálním způsobem, kdy improvizoval a motor opravoval přivázaný na větvi stromu. V rámci své profese se podílel na zkouškách motoru z „Lambarenky“ před svou dobrodružnou cestou. Byl rovněž posledním tatrovákem, který se obrazně řečeno „dotknul“ motoru ze speciálu T 815 GTC.

Kateřina Mokryšová

Zdroj fotografií: soukromá sbírka Karla Syptáka

Fotoalbum

Kontakt

MUZEUM TATRA KOPŘIVNICE

Osobní automobily
Záhumenní 367/1
742 21 Kopřivnice, Česká republika

Telefon: +420 732 757 071
E-mail: osobaky@muzeumtatra.cz

Nákladní automobily
Husova 1326/13
742 21 Kopřivnice, Česká republika

Telefon: +420 737 102 330
E-mail: nakladaky@muzeumtatra.cz

Muzeum Novojičínska, příspěvková organizace
28. října 51/12
741 01 Nový Jičín, Česká republika

Telefon: +420 556 701 156
E-mail: sekretariat@muzeumnj.cz

datová schránka: 82qk6cr

Moravskoslezský kraj

Image
Image

Najdete nás

Technotrasa

JSME SOUČÁSTÍ TECHNOTRASY

Instagram Muzea TATRA Kopřivnice
Muzeum nákladních automobilů TATRA
Muzeum osobních automobilů TATRA
Zřizovatel
Image
Image
Partneři
Technotrasa
Image
Image