×
Otevírací doba

Muzeum nákladních automobilů Tatra
  • Po: ZAVŘENO
  • Út - Ne: 09:00 - 16:00

Aktuálně je

ZAVŘENO


Muzeum osobních automobilů Tatra
  • Po - Ne: ZAVŘENO
  • (od 10. do 31. 3. 2025):

Aktuálně je

ZAVŘENO

×
Vstupné
MUZEUM NÁKLADNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Základní220 Kč

Snížené160 Kč

Rodinné600 Kč

děti do 6 let, ZTP/Pzdarma

MUZEUM OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Základní160 Kč

Snížené120 Kč

Rodinné440 Kč

děti do 6 let, ZTP/Pzdarma

SPOLEČNÁ VSTUPENKA

Muzeum Nákladních + osobní automobilů (platnost rok od nákupu a vždy 1 vstup)

Základní370 Kč

Snížené270 Kč

Rodinné1000 Kč

×
Dostupné služby
MUZEUM NÁKLADNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Bezbariérový vstupAno

Platba kartouAno

WCv objektu

MUZEUM OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Bezbariérový vstupAno

WCv objektu

Klíčové slovo
Datum od
Datum do
Custom Image
110 let uvedení staré slévárny do provozu
Muzeum nákladních automobilů Tatra se nachází v prostorách původní slévárny podniku Tatra. Nejstarší část byla postavena v letech 1910–1911. První výrobky se zde začaly odlévat v roce 1913. „Stará“ slévárna byla v provozu až do 70. let minulého století, než se přestěhovala do nově postavené haly na druhé straně areálu Tatry. Jedním z pamětníků, který zde pracoval, je pan Vladislav Rýdel. Díky němu si můžeme udělat podrobný obrázek, jak to ve staré slévárně vypadalo a pracovalo.

 

Přes 47 let na slévárně

Pan Rýdel se narodil v prosinci 1944 ve Štramberku, záhy se přestěhoval do Lubiny, kde žije dodnes. V dospělosti si zde postavil vlastní dům, ve kterém se svou manželkou vychovali dva syny.

Pro Tatru se vyučil, a to v Příboře v budově piaristického kláštera.  V rámci praxe se v roce 1960 dostal poprvé na tři měsíce do provozu slévárny. Již tehdy si svou pracovitostí získal dobré jméno a tehdejší mistr mu navrhnul, že by ho zde rád zaměstnával. Práce na slévárně byla jednou z nejtěžších profesí, fyzicky velmi náročná a zároveň velice špinavá. Na druhé straně také lépe placená než na jiných střediscích v Tatře. Po tříletém vyučení se zde vrátil, a to do „velké“ dílny na údržbu, která sídlila v nynější restauraci Tatrovka.

Velký obdiv ke slévačům

Pan Rýdel se staral se svými kolegy o celý chod haly – kontroloval, spravoval, promazával, pomáhal… Prostě žil vším, co se dělo na slévárně. Proto také tak krásně a především s obdivem dokáže vyprávět. O tom, jak je důležité vyrobit v dřevomodelárně dobrý model, neméně důležité dobře připravit a naplnit formu a v neposlední řadě jaké umění je připravit správnou směs na odlévání.

Zpracoval pro nás podrobný půdorys slévárny a bezprostředního okolí a trpělivě popisoval, jaká pracoviště se nacházela na místě dnešního depozitáře Slovenské strely, co se skrývalo v prostorách pod slévárnou…Vyprávěl, kde pracovaly ženy, kterých bylo ve slévárně také pár desítek, a které připravovaly v prostorách dnešního kinosálu, výstavní místnosti i kanceláře na jádrových mlýncích jádra. Vzpomínal na „plac“, kde se odlévala šedá litina, kde ocelolitina, kde se nacházely dvě kuplovní tavicí pece a kde elektrické pece, jakou funkci měla těžká linka Malkus a jakou lehká linka LS3, kde se výrobky sušily, kde se pak odlitky “bulaly”, kde se čistily a kde nakonec probíhala výstupní kontrola.

Stavební proměny slévárny v průběhu času

Původní budova slévárny byla souměrného obdélníkového půdorysu širokého přibližně 35 m, délku určoval střešní světlík, který muzeu zůstal dodnes, dlouhý necelých 80 metrů. V roce 1925 byla přistavěna boční jižní přístavba, v roce 1936 došlo k protažení celé budovy do dnešní podoby. V pozdějších letech byla zastavena i dnešní požární plocha na jižní straně.

Pohled z ptačí perspektivy z 50. let minulého století ukazuje následně další budovy, které již dnes u muzea neuvidíte, patřily však ke slévárně. Dalo by se říci, že celý komplex byla jedna veliká prostora. Tehdejší slévárna začínala téměř u betonové stěny, která byla zbourána necelý rok od otevření našeho muzea a kopírovala železniční trať. U kolejí směrem od vrátnice č. 2 (původně před přečíslováním nesla číslo 5) - stála v místech odbočení z Husovy ulice k našemu muzeu – se nacházela kontrola odlitků ocelolitiny, za ní pak čistírna ocelolitiny, tryskáče ruční i závěsné a malá místnost kovárny. Průjezd mezi tímto prostorem a hlavní budovou slévárny byl zastřešený.

Z jižní strany (stojíte-li před muzeem, pak pravá strana budovy) byla zastavena dnešní požární plocha. V přední části stál rošt na vytřásání odlitků, dále pak byl prostor pro 6 jádrových mlýnků. V zadní části se „bulaly“ odlitky šedé litiny, které se pak čistily pomocí stroje „tygr“. Ke slévárně se počítaly i dvě další budovy. Dnešní restaurace Tatrovka (budova č. 293) sloužila jako zámečnická dílna, která byla propojena se slévárnou schody a vedl zde i jeřáb. Pod servisní zámečnickou dílnou stála menší budova, ve které se nacházela v jedné části malá zámečnícká dílna a v druhé části pak jídelna s kantýnou.

Na straně severní již nenajdete zastavěný prostor, kde stály tavicí elektrické pece ani dvoupatrové laboratoře. Na částečně zatravněném prostoru, kde bylo původně naprojektováno parkoviště k MNAT, stály ještě chladicí věže pro ocelolitinu a vedle ní rovnoběžně se slévárnou pak v dřevěné budově sídlilo vedení slévárny.

Celé povídání se neslo v duchu neuvěřitelné úcty pana Rýdla k profesi slévačů, ale i všech, kteří v této hale pracovali. A vězte, že i svět slévárny dokáže nadchnout i překvapit. Těšte se na další vyprávění pamětníka, který celý svůj profesní život zasvětil slévárně.

Rozhovor s panem Rýdlem vedla a text zpracovala: Kateřina Mokryšová

Fotoalbum

Kontakt

MUZEUM TATRA KOPŘIVNICE

Osobní automobily
Záhumenní 367/1
742 21 Kopřivnice, Česká republika

Telefon: +420 732 757 071
E-mail: osobaky@muzeumtatra.cz

Nákladní automobily
Husova 1326/13
742 21 Kopřivnice, Česká republika

Telefon: +420 737 102 330
E-mail: nakladaky@muzeumtatra.cz

Muzeum Novojičínska, příspěvková organizace
28. října 51/12
741 01 Nový Jičín, Česká republika

Telefon: +420 556 701 156
E-mail: sekretariat@muzeumnj.cz

datová schránka: 82qk6cr

Moravskoslezský kraj

Image
Image

Najdete nás

Technotrasa

JSME SOUČÁSTÍ TECHNOTRASY

Instagram Muzea TATRA Kopřivnice
Muzeum nákladních automobilů TATRA
Muzeum osobních automobilů TATRA
Zřizovatel
Image
Image
Partneři
Image
Image
Technotrasa
Image
Image
Image
Image