×
Otevírací doba

Muzeum nákladních automobilů Tatra
  • Po: ZAVŘENO
  • Út - Ne: 09:00 - 16:00

Aktuálně je

ZAVŘENO


Muzeum osobních automobilů Tatra
  • Po - Ne: ZAVŘENO
  • (od 10. do 31. 3. 2025):

Aktuálně je

ZAVŘENO

×
Vstupné
MUZEUM NÁKLADNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Základní220 Kč

Snížené160 Kč

Rodinné600 Kč

děti do 6 let, ZTP/Pzdarma

MUZEUM OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Základní160 Kč

Snížené120 Kč

Rodinné440 Kč

děti do 6 let, ZTP/Pzdarma

SPOLEČNÁ VSTUPENKA

Muzeum Nákladních + osobní automobilů (platnost rok od nákupu a vždy 1 vstup)

Základní370 Kč

Snížené270 Kč

Rodinné1000 Kč

×
Dostupné služby
MUZEUM NÁKLADNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Bezbariérový vstupAno

Platba kartouAno

WCv objektu

MUZEUM OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ TATRA
Bezbariérový vstupAno

WCv objektu

Muzeum nákladních automobilů Tatra

Otevírací doba a vstupné

V rámci expozice je možné zhlédnout téměř 80 vozů, přes 20 motorů a také množství modelů a jiných drobných exponátů. To vše je vystaveno v rámci 14 tematických celků s ohledem na časovou posloupnost výroby. Kromě obvyklé produkce typologických řad se některé z celků věnují specifickým odvětvím – tatrám ve službách hasičů, tatrám expedičním nebo těm se sportovními ambicemi.

TV2_sirka_mapa Muzeum nákladních automobilů Tatra

Expozice MNAT

Historii podniku do druhé světové války se věnuje první, druhý a čtvrtý tematický celek. V rámci expozice se návštěvník seznámí se zakladatelem podniku Ignácem Šustalou, který začal v roce 1850 v Kopřivnici vyrábět kočáry zvané Neutitscheinka. V průběhu let se výroba začala soustředit mj. na železniční vagóny a následně došlo k prvním experimentům s automobily. Počátky těch nákladních reprezentuje replika prvního nákladního vozu NW, jehož originál byl realizován už v roce 1898. Prohlédnout si můžete rovněž představitele počátku sériové výroby – podvozek TL 4 s rámovou konstrukcí. Vozy tohoto typu vycházely z vozidel TL 2 a spolu s nimi se staly těžištěm automobilové produkce v období první světové války. 

Období po roce 1918 přineslo společenské, politické, ekonomické i kulturní změny. Zásadní roli měla přetrvávající poválečná hospodářská krize. To se pochopitelně dotklo také automobilového průmyslu – pozornost se proto obrátila směrem k lidovému vozu. Ten se v roce 1923 stal tématem pražské automobilové výstavy, kde svůj vůz představila rovněž Kopřivnická vozovka. Tehdy se zrodila „malá Tatra 11“ konstruktéra Hanse Ledwinky. Přihlížející diváky uchvátila svou jednoduchou konstrukcí páteřového rámu s výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným zážehovým motorem. Vůz odstartoval novou éru v dějinách podniku a jeho konstrukční řešení se stalo signifikantním znamením vozu Tatra dodnes. V expozici jsou prezentovány typy T 11, T 12 i první čistě užitkový vůz T 13. Následují typy malých užitkových vozidel s páteří – T 26/30, T 72, T 82, T 93, T 43, T 43/52. Od roku 1927 se pak v nabídce podniku objevil první skutečně nákladní automobil s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami – Tatra 23 přezdívaná Buldok. Období meziválečných nákladních vozů je v muzeu dále zastoupeno typy T 24/67, T 25 a T 85.

Po vypuknutí druhé světové války se ve středu zájmu ocitl zbrojní průmysl. Ani ten automobilový ale nezůstal stranou. Okolnosti spojené s tímto obdobím přibližuje pátý celek – Tatra 111 a její sourozenci. Vývoj vozu T 111 byl zahájen v roce 1942 a už v roce 1943 se rozběhla jeho sériová výroba. Pro pohon Tatry 111 byl poprvé v historii automobilky použit vznětový vzduchem chlazený motor. Legendární T 111 se udržela ve výrobě až do roku 1962, kdy ji plně nahradil nový typ T 138. Od vozu T 111 bylo odvozeno několik dalších typů. V expozici je k vidění například těžký tahač T 141 nebo valník T 128. 

Na poválečnou výrobu a produkci do roku 1989 se zaměřuje celkem pět tematických celků. Během prohlídky se seznámíte s vozy vyvíjenými pro armádní i civilní potřebu. K vidění je například zástup vozů T 805 přezdívaných Kačena. Tuto přezdívku si vysloužily díky kolébavému pohybu při jízdě. Hned opodál můžete obdivovat obrněnce s geny Tatra – OT-810 či OT-64, který dokázal plavat na vodní hladině. Zájem jistě vzbudí designová ikona Tatra 138 z přelomu 50. a 60. let, jejíž líbezné tvary okouzlí nejednoho člověka. Úspěšně na ni navázal typ T 148, kterého se poprvé v historii automobilky vyrobilo více než 100 000 kusů. Svou velikostí vás ohromí Tatry 813. Vznikly z potřeby vývoje nového dělostřeleckého tahače a nakonec se uplatnily také v civilní oblasti. Jejich výroba odstartovala v roce 1967. Můžete se těšit na provedení T 813 8x8 KOLOS i variantu T 813 S1 8x8 zvanou Drtikolka. Následný vývoj kopřivnických automobilů byl zásadně ovlivněn rozhodnutím RVHP, které stanovilo, že Tatra bude výhradním výrobcem terénních nákladních vozidel s nosností nad 12 tun. Vývoj nové Tatry 815 trval téměř deset let. Vyráběla se v různých modifikacích a stala se nejdéle vyráběným vozem značky Tatra. V této části si kromě jiných můžete prohlédnout vojenský prototyp T 815 VT 8x8 z roku 1974 s původním provedením kabiny nebo prototyp cisterny na palivo Tatra 815-6 8x8 LIWA PETRA.

Produkci po sametové revoluci je věnován celek s označením Nová produkce. Po roce 1989 se podnik musel vypořádat s celou řadou obtíží. Řeč je například o zhroucení obchodních vztahů, nástupu tržního hospodářství i střídání majitelů. Složité období přese všechno společnost ustála a mohla tak pokračovat ve vývoji nových automobilů. Novodobou produkci prezentují vozy Tatra 815-2 Terra, Tatra 810 a Tatra 815-7. Pozornosti by neměla uniknout zmínka o patentovém řešení, zvaném King Frame, které v podstatě umožnilo přetrvání tatrovácké koncepce dodnes.

Kontakt

MUZEUM TATRA KOPŘIVNICE

Osobní automobily
Záhumenní 367/1
742 21 Kopřivnice, Česká republika

Telefon: +420 732 757 071
E-mail: osobaky@muzeumtatra.cz

Nákladní automobily
Husova 1326/13
742 21 Kopřivnice, Česká republika

Telefon: +420 737 102 330
E-mail: nakladaky@muzeumtatra.cz

Muzeum Novojičínska, příspěvková organizace
28. října 51/12
741 01 Nový Jičín, Česká republika

Telefon: +420 556 701 156
E-mail: sekretariat@muzeumnj.cz

datová schránka: 82qk6cr

Moravskoslezský kraj

Image
Image

Najdete nás

Technotrasa

JSME SOUČÁSTÍ TECHNOTRASY

Instagram Muzea TATRA Kopřivnice
Muzeum nákladních automobilů TATRA
Muzeum osobních automobilů TATRA
Zřizovatel
Image
Image
Partneři
Image
Image
Technotrasa
Image
Image
Image
Image